Monday, November 25, 2013

pentingkah keberkatan ini?

بسم الله الرحمن الرحيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'. 
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد


 Apakah yang dikatakan dgn al baarakah itu?

annumu wal ziaadatu = bertambah & membiak/berkembang atau membiak
istlah yg lngsung merujuk kpd rububiahtullah  iaitu sifat tuhan sbagai pencipta alam...kejadian & peristiwa ..yg menjadikan segala yg jadi..dan meniadakan segala yg tiada. menunjukkan nikmat yg ALLAH berikan td mempunyai kebaikkan yg sangat besar dan tidak terbatas...
- kebaikkan yg sangat kecil memberikan nikmat yg sangat besar sehinggakan kebaikkan yg sangat kecil meskipun tidak dipandang manusia sehingga membolehkan memasuki syurga. apapun yg kita buat kita berkehendak akan keberkaatan meskipun sedikit, tapi memberikan kebaikkan yg amat besar. 

sebagai cth : kita ada anak yg belajar ilmu agama tidak belajar hingga ke azhar sekdar bljar pondok.. mnghafaz beberapa surah..menjadikan beliau pemuda yg soleh..solat berjemaah.. bangun di waktu malam.. mentaati kedua ibubapanya... namun keluarganya yg asal tidak solat, tidak menutp aurat, tidak menjaga adab  & syariat. tetapi kerana seorang anak ini..akhrnya keluarganya berubah dna berlaku perubuhan sehingga ke zuriatnya..

kita sbgai seorang muslim diingatkan oleh nabi agar menjaga keberkatan dengan memulakan sesuatu dgn bismillahirahmanirahim  krn bila kita mulakan sst perkara dgn menyebut kalimah Allah insya Allah mendapat keberakatan.

setiap perkara yang terlintas dlm fikiran seseorng, utk dia lakukan lalu tidak memulakan dengan kalimah bismillah, maka perbuatnya itu terputus daripada keberkatan.

.kita boleh lihat kitab-kitab yang dikarang oleh imam nawawi rahimahuta'ala dibaca sehingga ke hari ini meskipun beratus-ratus sudah berlalu dan menjadi rujukan utk semua umat islam. inilah keberkaatan.

imam as syahid hassan al banna, usia yg sgt muda syahid fi sabillah namun dakwah berkembang di seluruh dunia..sehingga membawa gerakan yg merata di seluruh dunia dan menolak segala ideologi yg dibawa manusia yg bercanggah dgn syariat islam. seruan Islam yg disemboyankan oleh as syahid imam hassan al banna begitu singkat namun mengandungi keberkatan dan tersebar di seluruh dunia sehingga ke hari ini menjdi sumber inspirasi kepada anak-anak muda yg ingin menegakkan Islam.

cth mudah di dlm kehidpun kita bab "makan"... ambillah makanan yg dekat2 dulu kerana memiliki keberkaatn di situ...


tuan guru juga menekankan juga tentang konsep cukai dalam Islam.


apabila memelihara syariat Allah terpelihara 6 perkara :
1. nyawa
2. keturunan
3. maruah
4. harta
5. kerosakkan akal

sistem cukai dlm Islam[syarat-syaratnya] :
1. tidak boleh mengambil cukai dlm keadaan dharurat.
2. hnya boleh diambil oleh diambil drpd oleh kaya
3. dharurat itu bukan disebabkan rasuah(ketirisan)

tugasan dakwah--> utk melepaskan tanggungjwb sbgai ummat ISLAM.






Wednesday, October 23, 2013

Hatiku Hatimu Jua...

بسم الله الرحمن الرحيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'. 
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد


Kalam Ustaz Mustaffa Kamal
(Ulama' Tasawwuf, Mudir Madrsh Batu Buruk Terengganu)






" Hati manusia ini ada 3 jenis :

1. suka pada maksiat(nauzubillah)
--> lalai hiburan dunia --> makin jauh dgn Allah --> xda masa utk beribadah -->hati cenderung kpd maksiat( diumpamakan spt hati yg mati)

Kesan :

- hidup sempit, ditimpa kesibukan berpanjangn, masalah yg x putus2, di tarik ketenangan.

2. hati yg suka pada ibadah tp pada masa yg sama cenderung pada maksiat(nauzubillah). bagaimana nak atasi ?

" beribadahlah sebanyaknya sehingga kamu penat utk melakukan maksiat".

3. hati yg baik(suka kebaikan, ketaatan, & benci maksiat). Kata ulama' " menjauhi maksiat itu lebih berat drpd sabar drpd ketaatan.


Solusi :

- banyakkan berzikir(tassawuf). sbb Kata Al Fadhil Ustaz Arie Fa'ie : 

"Pergi ke majlis ilmu setiap hari tapi maksiat masih bertapak di hati. Bagaimana hendak beramal dengan ilmu yg dipelajari ?
sbb itulah Ilmu susah nak lekat.. 

oleh sebab itu, 
perlunya PENYUCIAN HATI
(banyakkan zikrullah,  qasidah dll)
topup ilmu saja tidak cukup.
- berdamping dgn org soleh

#Allahumma solli 'ala sayyidina muhammad wa'ala ali sayyidina muhammad. 



Saturday, August 17, 2013

Ceramah Perdana - Ustaz Haslin Baharim (Ustaz Bollywood)[LIVE] 17 oGOs 2013. 8.45 malam.

بسم الله الرحمن الرحيمDengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihaniselawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'.اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد

Sunday, June 16, 2013

H A R I I N I

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'.
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد


Hari ini,
hari terakhir guwa berada di bumi hang jebat...
 
Hari ini,
hari terakhir kelas yang sedang diikuti dalam tempoh 3hari 2 malam...
 
Hari ini,
hari guwa baru nk start memeeeling...keindahannya ditarbiah...suasana ibadah...
 
Hari ini,
guwa dihimpit rasa serba salah...kerana....
- cabut balik awal..
- ngaji kitab x habes..

kepada murobbiku yg disayangi & dihormati...Ust Zulkifli & Ust Shauqi,
semoga kita akan bersua kembali,
tarbiah tidak akan terhenti di sini,
akan ku praktikan & amalkan segala ilmu yg diberi,
balik rumah kena ulangkaji,
takut apa yg dipelajari akan terlupa lagi.

- 16.6.2013 - Daurah Pondok Baitul Qurro' -


# arghhh... ni yg guwa rasa rasa mcm nk tunda  perjalanan ke penang ni



Monday, June 3, 2013

Majlis Ilmu Sekitar Pulau Pinang Edisi Jun 2013| مجليس علمو سكيتر ڤولاو ڤينڠ جون 2013

بسم الله الرحمن الرحيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'.
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد


 SILA KLIK IMAGE UNTUK PAPARAN LEBIH BESAR
















MAKLUMAT LANJUT SILA TEKAN LINK INI : MAJLIS ILMU AGAMA SEKITAR PULAU PINANG


                                              "what you plant now, you will harvest later"


Sunday, May 19, 2013

ku jatuh cinta lagi ; )

بسم الله الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'. اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد






ku jatuh cinta lagi,
ku jatuh cinta dengan alunan zikrullah ini,
kadangkala boleh menjadi pengubat hati,
kadangkala boleh menjadi penawar duka di sini,
terima kasih kepada pengalunnya,
Ustaz Ammar imam masjid Abu Bakar As Siddiq. taman guar perahu pulau pinang. insya Allah aku akan menjejakkan kaki ke sana lagi.



ku nukilkan sebuah video yang tak seberapa sangat ni. semoga dapat dikongsi bersama- sama.

Sunday, May 5, 2013

Taman - Taman Ilmu di Sekitar Pulau Pinang edisi M E I 2 0 1 3

بسم الله الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'. اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد


sila klik gambar untuk paparan yang lebih jelas.
 

 

 
surau radhotul ulum bukit jambul


masjid al huda sg ara
kelas tafaqquh fiddin masjid negeri

masjid batu, kampung pertama

masjid abdullah fahim

masjid batu uban

masjid negeri pulau  pinang




akan diupdate dari masa ke semasa.

Tuesday, April 16, 2013

PERUBAHAN LOKASI KULIAH USTAZ AZHAR IDRUS DI MELAKE -21/4/2013

بسم الله الرحمن الرحيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'. 
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد




ustaz azhar idrus, datang melake la pulak...(sila klik image untuk paparan lebih besau)

jangan lepaskan peluang,
daie sejuta umat nie....
semoga kengkawan yg sebar- sebarkan & hadir dapat rahmat dan barakah
jangan lupe bwk sejadah sendiri, nota/text mesej kt nset pun jadila..
dengau saje, esok lupe semule hehe...
tak tahu jalan leh search kat google map...




# ambe tak dapat nk gi, sedihnye....
in sha Allah ambe blik waktu mengundi nt...
kuliah sheikh nuruddin pun ade hujung bulan april nti di baitulqurro.

tgok depan skrin lcd pun jadilah, syukurr sgt2..

kuliah uai mase kat penang, uia pesan :
Tuntutlah ilmu, 
kalau di tempat tinggal kita tidak ada Tok Guru, keluarlah berlayar(yakni cari ilmu...

Kalau kita tidak boleh jadi Tok Guru, 
jadilah anak murid, kalau tak boleh juga,
jadilah pendengar, kalau tidak boleh juga, 
jadilah penyumbang, tapi jangan jadi penghalang,
dn jgn jd golongn ini iaitu glongn yg semua benda x maw buat, jd pendengar pun tak mahu, pgrm mgrb-isyk tersedia, nak tak nak ja..

#jgn perkecilkan mjlis2 ilmu

- Ust Azhar Idrus -

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
sebelum mengakhiri entry kali ini...






Wednesday, April 3, 2013

Us Azhar Idrus Mai Penang|13 April 2013|Route Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang to Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq - Google Maps

 بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihaniselawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'.
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد


Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang to Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq - Google Maps





View Larger Map

Monday, April 1, 2013

Taman - Taman Ilmu di Sekitar Pulau Pinang edisi A P R I L 2 0 1 3

بسم الله الرحمن الرحيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad Sollahu'alaihiwasalam, khotimul anbiya'.
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد

KLIK IMAGE UNTUK PAPARAN LEBIH JELAS










masjid negeri pulau pinang




parlimen dah bubar - kuliah ust ahmad shamsuri ditangguhkan utk memberi laluan